Ritat för en fastighet i Saltsjö-Duvnäs – en förort till Stockholm där nationalromantisk arkitektur från tidigt 1900-tal är riklig – är Villa W en resa in i neotraditionell estetik där vi ville utforska hur man kunde tillämpa ett modernt förhållningssätt till klassisk design. Huset har två huvudvåningar och ett källargarage som utnyttjar den branta tomten på bästa sätt. Uppstigningen till huset ger ett imponerande entréperspektiv som överbryggar klyftan mellan dåtid och nutid.
VILLA V
Vi kontaktades av ett ungt, livfullt par som ville bygga ett sommarhus på en tomt de hade spanat in ett tag på Värmdö i Stockholms inre skärgård. Ambitionen var ett hus som skulle försörja familjen och deras sociala sammankomster under sommarmånaderna och enstaka helger. Efter ett första besök på tomten väcktes idén om huset snabbt till liv i en form som dikterades av platsens topografi; en L-form som följde klippformationens konturer, med två små tilläggsbyggnader som följde sluttningen och en terrass som förband dem alla. Tanken var att arbeta med tomten snarare än mot den, och att bevara så mycket som möjligt. Husets estetik styrdes av en strävan efter lantlig elegans – ren, raffinerad design med material som kändes kopplade till platsen. Den mattsvarta exteriören i granit och sedum möts av en interiör som består av två nyanser av ek: granit, svensk grön marmor, betong, ullmatta och linnegardiner. Vi valde att lägga till galler i fönstren för att bryta upp de stora ytorna och ge en känsla av komfort under mörka höstnätter. Efter att huset färdigställdes visade det sig överträffa kundernas förväntningar, och har blivit en plats inte bara för sommarsemester, utan en plats som de nu njuter av under de flesta helger och helgdagar under året.
VILLA S
Beläget framför en äng i ena änden av ett område långt ute på Lidingö i Stockholm, ritades Villa S ursprungligen för en sprudlande entreprenör och hans familj som en fristad för inspiration och subtil storslagenhet. Entréfasaden gjordes medvetet mycket privat och sluten med endast ett litet antal fönster som – dolda bakom träribbor på övervåningen – försvinner helt sett från en vinkel. Väl inne, förbi entréhallen, manifesterar dock den vidsträckta planlösningen motsatsen. Inbäddat runt ett centralt vardagsrum med nedsänkt golv och dubbel takhöjd finns öppna, sammankopplade sociala och privata utrymmen med vacker utsikt över fälten bortom. Andra våningen har rum med utsikt över våningen nedanför, inklusive en komplett mastersvit, biograf och sovrum. Materialen inkluderar förutom en tjäroljebehandlad furufasad – vald för sina naturliga åldringsegenskaper – bland annat betong, granit och valnöt. Villa S har genom åren uppmärksammats flitigt på sociala medier och har gjort flera framträdanden i både svensk och internationell TV.
VILLA N
Beläget på spetsen av en vacker halvö i Vendelsö söder om Stockholm, ritade vi detta hus för en familj som bestämde sig för att lämna en livlig global metropol bakom sig till förmån för den orörda naturen i denna mysiga förort, typisk för utkanten av Stockholm. Begränsad av en restriktiv detaljplan för tomten, både vad gäller placering och storlek, härleddes designen från en ambition att utöka den inre rumsupplevelsen för att få huset att kännas större, och att forma husets design så att det harmoniserar med dess platta omgivningen. Vi uppnådde detta genom att lägga till en balkong som omger huset, ett dubbelt höjdutrymme och generösa glasväggar. Designen bygger på horisontella lager, vilket motverkar intrycket av höjd till förmån för ett mer jordnära och lugnt utseende. Planlösningen är en enkel S-form med en terrass i ena änden och en bakgård inbäddad runt ett träd i den andra änden, båda synliga från husets insida. En studio, gäststuga, bastubyggnad och garage kompletterar tomten och bidrar till känslan av ett mysigt litet samhälle redo för otaliga glada sammankomster av vänner och familj under kommande årtionden.
FRITIDSHUS LB
VILLA JL
Utformat som en oas med en vacker trädgård omgiven av träd och häckar i ett ganska tätbebyggt område är Villa JL ett grafiskt uttryck med en öppen planlösning där de stora glaspartierna suddar ut gränsen mellan inomhus och utomhus. Övervåningen, som blir synlig ovanför häckarna som omger tomten, är mer privat och har persienner för visuell avskildhet och skugga. Upplevelsen av huset börjar med en avsiktligt låg entré som dramatiskt öppnar sig direkt in i trapphusets atrium med full takhöjd i form av ett atriumprytt trapphus med vacker pendelbelysning som hänger mellan planen. Entréplanet sträcker sig mellan utsikten över två vackra trädgårdselement i vardera änden – en stenträdgård och en damm – båda synliga genom hela huset. Övervåningen har på liknande sätt en fri siktlinje med avskiljande skjutdörrar från golv till tak. Huset har en elegant och tidlös materialpalett som noggrant valts ut för att komplettera och förstärka den övergripande designvisionen. Exteriören består av kvistfri furu, puts, metallbeklädnad och skifferblock medan interiören består av almträ, kalkfärg, kalksten och marmor med en öppen spis krönt med en svart järnhuv. Som vanligt är alla invändiga snickerier och stenarbeten specialdesignade och designade av oss, exklusivt för huset.
VILLA HE
Beläget på en brant sluttning i idylliska Nacka, öster om centrala Stockholm, ritade vi Villa HE för att göra det bästa av sitt höga läge och den fantastiska utsikten samtidigt som den erbjuder en lugn bakgård för lugn och kontemplation. Huset är utformat i två plan, där bottenvåningen är entréplan med en öppen parkeringsplats under husets huvuddel. En ny väg behövde byggas enbart för huset eftersom tomten tidigare varit oåtkomlig med bil, och vi valde att integrera detta så varsamt som möjligt i klippsidan som leder upp till huset. Övre våningen är uppdelad i en social del och en privat del, där den sociala delen är helt transparent och förbinder den fridfulla bakgården – med en liten pool gjord av natursten och en angränsande japansk trädgård – med utsiktsterrassen på andra sidan. Det privata området är utsmyckat med boiserie i valnöt och har utsikt över bakgården längs en hall som förbinder rummen och slutar i ett arbetsrum med anslutning till trädgården. Materialen som använts inkluderar bland annat veckad naturanodiserad aluminiumpanel på utsidan som ger huset en vacker lyster.
VILLA H
Designen för Villa H har sitt ursprung i ägarens intresse för det estetiska uttrycket i bunkrar från andra världskriget, som går att skymta på några platser längs det svenska kustlandskapet. Den initiala visionen var ett betonghus som nästan hade blivit övervuxet med mossa som delvis täckte den grova betongkonstruktionen. Beslutet togs senare att lägga till ett lager av sofistikation med en övervåning i slät, kvistfri furu och denna kontrast mellan grovt och mjukt blev något som kom att utgöra en hörnsten i husets design. Det övervägande rätlinjiga formspråket har också subtila inslag av välvda drag för att ytterligare förstärka dessa kontraster, inklusive en köksö i rostfritt stål specialdesignad av oss exklusivt för projektet. Dess rundade former tillsammans med den fint borstade ytan på stålet skapar ett vackert spel av ljus och skugga. Entréplanet är huvudsakligen socialt, och en trappa ovanför en planteringsbädd leder upp till den privata andra våningen med dämpad akustik och vacker utsikt från varje rum.
VILLA E
VILLA L
Designen för L house inspirerades av en vision där natur möter glamour – en modern framtoning med en ödmjuk koppling till omgivningen. Beläget på en sluttning framför en mysig hamn i Stockholms inre skärgård är ett av husets viktigaste inslag vardagsrummet som skjuter ut från huvudhuset på pelare ovanför sluttningen nedanför. På så sätt kan buskar och grenar hitta sin väg även under huset, så att upplevelsen inifrån blir som att man till synes svävar i luften, långt ovanför marken. Denna växelverkan mellan tyngd och lätthet fortsätter genom hela huset med en källarvåning – klädd i schweizisk Vals- sten som hänvisning till ägarens arv – som mitt i huset öppnar sig mot ett träd som växer från källarvåningen och upp genom huset. I kontrast till den tunga nedervåningen är övervåningen lätt till utseendet, klädd i shou sugi-ban förkolnad träpanel som borstats för att framhäva dess vackra ådring. Vi ville att husets infart skulle vara privat utan att bli frånstötande, och bestämde oss för att använda oss av höga fönster av denna anledning. Samtidigt som de blockerar utsikten rakt in i huset, avslöjar de husets synliga takbjälkar som glöder varmt på natten av den diskreta inomhusbelysningen.